Brutalna strona SEO – Kanibalizacja słów kluczowych

Brutalna strona SEO – Kanibalizacja słów kluczowych

Każdy z nas chce, aby jego strona internetowa pokazywała się jak najwyżej na wynikach wyszukiwania na kluczowe dla nas słowa kluczowe. Jest to oczywiste, jak również oczywiste jest to, że dołożymy wszelkich starań, aby tak było. Niestety SEO ma kilka pułapek na nierozważnych właścicieli stron, których się starają czasem aż za bardzo. Dziś przedstawię wam, na czym polega jedna z nich. Jest nią kanibalizacja słów kluczowych.

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych.

Najprostszą definicja tego pojęcia jest to, że kanibalizacja fraz to sytuacja, w której Google nie może jednoznacznie zdecydować się, do którego adresu przypisać konkretne słowo kluczowe. W gruncie rzeczy wynika z optymalizacji podstron na to samo słowo kluczowe lub gdy dwie podstrony są o bardzo podobnej treści. Czasem nawet mogą być duplikatami. Określane jako najczęstsze przyczyny kanibalizacji słów kluczowy są:

  • Wykorzystywanie podobnej lub tej samej tematyki na przestrzeni kilku artykułów.
  • Błędy w strukturze strony, która nie informuje jednoznaczne Google, co z czego wynika.
  • Błędy w linkowaniu wewnętrznym strony. W szczególności dotyczą one niekonsekwentnego stosowania tekstów kotwicy.
  • Złe linkowanie zewnętrzne. Tu również problemem mogą stanowić takie same teksty kotwicy prowadzące do różnych podstron.

Jak rozpoznać czy na naszej stronie występuje problem kanibalizacji słów kluczowych.

Na początku warto zastanowić się, jak często w obrębie strony powtarzasz słowa kluczowe, podobne lub te same treści. Jeśli ci się to zdarza. Możesz mieć już podejrzenia, że niektóre słowa kluczowe mogły paść ofiarą duplikacji. Niestety bez specjalistycznych narzędzi nie będziesz w stanie określić, w których obrębie podstron fraz kluczowych dochodzi do kanibalizacji fraz kluczowych. Aby je zaleście. Należy skorzystać z rozwiązań umożliwiających sprawdzenie pozycji strony na słowa kluczowe. Powinny one również pokazać, do jakiej podstrony prowadzi wybranie słowo kluczowe. Dzięki analizie czy nie wytypuje duplikacja lub w na których stronach możesz mieć pełen wgląd w sytuacje na twojej stronie.

Jak radzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych

Rozwiązanie jak zwykle zależy od konkretnego problemu, jaki spotkał twoją stronę. Najprostszym sposobem jest, usuniecie tych podstron, które są z duplikowane lub nic nie wnoszą. W innym przypadku warto połączyć podstrony. Gdy na przykład artykuły poruszają bardzo podobną tematykę. Możemy również zastosować znacznik rel canonical, za pomocą którego informujemy Google, która strona jest dla nas właściwa. Niestety czasem problem jest głębszy i do pozbycia się problemu kanibalizacji fraz kluczowych potrzebny będzie audyt struktury strony.